På workshoppen med Werner under Munch minifestival får du ta selfie med analogt kamera og se bildet bli fremkalt med en gang. De som vil, henger det opp på utstillingen under festivalen. Hvor mange kule selfier klarer vi å ta i løpet av tre timer?

Vil vise verden at Munch er fra Løten

Munch var en ivrig fotograf og tok mange bilder av seg selv. Det er dette som er bakgrunnen for workshoppen i Munchs ånd.

- Dette blir så kult! Det er innmari gøy at en anerkjent fotograf som er opptatt av Munch vil være med å sette fokus på Løten og Munch-historien vi har her, sier kulturrådgiver Hanne Mette Walhovd.

Fotograf Werner Anderson er opptatt av de ulike Munch-stedene i Norge og vil være med å bidra til å vise verden at Munch kommer fra Løten.

mann som tar selfie
Her tar Werner selfie med et helt likt kamera som det Munch brukte - i Munchs atelier på Ekely! Foto: Werner Anderson.
selfie foran munchs fødegård
Werner foran fødegården til Munch sist han var i Løten. Foto: Werner Anderson

- Jeg vil vise verden at Edvard Munch er født i Løten! Dette vil jeg gjøre ved å selv oppleve og fotografere stedene fra Munchs barndom og ungdom med tanke på en kunstutstilling, skriver Werner i en søknad til kommunen for bidrag til et storstilt prosjekt hvor målet er å lage en kunstinstallasjon som kan flyttes rundt til alle Munch-stedene i Norge og stilles ut der.

Kunstprosjektet: "Munchs steder. Våre liv der nå"

Løten kommune støtter Werner med 10 000 kroner i kulturtilskudd. Målet hans med det store kunstprosjektet "Munchs steder. Våre liv der nå" er å møte lokal ungdom som forteller om sitt hjemsted og hvorfor de føler seg hjemme akkurat der, og deretter knytte dette opp mot Munch. Pengene han hatt fått av Løten kommune vil bli brukt til research.

- Øverst på ønskelista mi i sommer står et besøk på fødegården for å se rommet der han ble født, sier Werner.

- Werner vil sette Løten på kartet som Munch-sted og han har planer om å gjøre det på en spektakulær måte. Dette blir spennnende, sier Hanne Mette.

ung mann som tegner mens eldre mann med pipe seg på

Det er Werner som har tatt bilder til denne artikkelen, for han har allerede vært i Løten én gang. Det var i forbindelse med syngespillet "Edvard på Englaug". Da fikk han oppleve de 18 tegningene som ble laget da Edvard brukte sommeren på Englaug i 1882. 29. juni kommer han tilbake, da med workshop under Munch minifestival.

Her er programmet for Munch minifestival:

• Åpning av to kunstutstillinger i Hollenderiet av varaordfører Christen Engeloug kl. 12.00: “Farger er livet” – se kunsten årets Camp Munch-deltakere har laget i løpet av Løten-uka og "HÆÆRN FLØTTE" – soloutstilling med verk av Glafira Galuzina, vinner av Halvard Trættebergs-stipend.
  • Fotoverksted med fotograf Werner Anderson: Bli kjent med Edvard Munchs interesse for foto og hans fotografier av seg selv. Deltakere jobber med analoge kameraer. Bli med å ta "selfie" med et gammeldags kamera du også! Se bildet ditt bli fremkalt med en gang, og heng det opp på utstillingen vår under festivalen.
  • Street art med sjablongverksted - sammen med kunstneren Nikita aka «Slam» kan deltakere bli kjent med ulike teknikker innen street art. Deltakere jobber med pensel, maling og sprayboks (Sjekk ut Nikita sin instagram «draw_art_pict).
  • Bokbinding med Papirbruget - her kan du bli med og lage din egen bok. Deltakerne lærer å brette og sy.
  • Utstilling og tegneverksted med Glafira Galuzina i Fabrikken - inspirert av Glafira sin utstilling «Hæærn Fløtte» jobber vi frem et stort dyreverk i middelalder stil. Hver deltaker tegner et dyr, en fugl, en fisk eller flere etter eget valg, mytologisk eller virkelig.
  • Utstilling fra Camp Munch-ukens street art-arbeid, og tegneworkshops fra mandag til fredag. (kunstnerduoen Cecilie & Gilles underviser hele uken)
  • Papirlaging i papirkjøkkenet på Klevfos industrimuseum
  • Legoparty - vær kreativ med Lego!
  • Utendørs malerverksted med kulturskolelærer Ernst - vi utforsker og eksperimenterer med farger på lerret.
  • Omvisning i Munch-senteret
  • Syngespillet «Mens Edvard tegner», av Tor Karseth, vises. kl. 15.00. (Syngespillet vises også søndag 30. juni kl. 15.00.)

to blide eldre menn som sitter på en krakk og en eldre litt morskere mann som står bak