Munch Minifestival er en del av årets Camp Munch, hvor 20 kunsttalenter fra hele Norge skal bo, lære og utvikle seg på Ådalsbruk ei hel sommeruke. Uka avsluttes med Munch Minifestival og dit er du invitert!

Sjekk ut Facebook-arrangementet her

Åpning av kunstutstilling kl. 12.00.

Det blir utstillingsåpning med varaordføreren i Hollenderiet på Klevfos kl. 12.00. Her blir det to ulike utstillinger:

• “Farger er livet” – se kunsten årets Camp Munch-deltakere har laget i løpet av Løten-uka. Veggmaleriet står stilt ut i Arbeiderboligen før det til høsten monteres i undergangen i Løten sentrum. Øvrig arbeid stilles ut i Fabrikken.

• "HÆÆRN FLØTTE" – soloutstilling med verk av Glafira Galuzina, vinner av Halvard Trættebergs-stipend
    (utstillingsperiode 29. juni – 31. juli 2024)

- Vi gleder oss til å igjen ta imot 20 unge kunsttalenter fra hele Norge til Løten den siste uka i juni. Ungdommene er plukket ut til å delta på sommer-kunstleiren Camp Munch hvor de får undervisning av proffe kunstnere. I løpet av uka skal de lage diverse kunst som stilles ut på Munch minifestival på Klevfos industrimuseum lørdag 29. juni. Sett av dagen, for da inviteres både barn og voksne til gratis festival på Klevfos med mange kreative og morsomme aktiviteter! Det blir foto, street art, maling, tegning, bokbinding, grafikk og Lego, i tillegg til to kunst-utstillinger og Munch-syngespill, sier kulturrådgiver Hanne Mette Walhovd.

Disse workshoppene kan du være med på mellom kl. 12-15:

• Fotoverksted med fotograf Werner Anderson: Bli kjent med Edvard Munchs interesse for foto og hans fotografier av seg selv. Deltakere jobber med analoge kameraer. Bli med å ta "selfie" med et gammeldags kamera du også! Se bildet ditt bli fremkalt med en gang, og heng det opp på utstillingen vår under festivalen.
  • Street art med sjablongverksted - sammen med kunstneren Nikita aka «Slam» kan deltakere bli kjent med ulike teknikker innen street art. Deltakere jobber med pensel, maling og sprayboks (Sjekk ut Nikita sin instagram «draw_art_pict).
  • Bokbinding med Papirbruget - her kan du bli med og lage din egen bok. Deltakerne lærer å brette og sy.
  • Utstilling og tegneverksted med Glafira Galuzina i Fabrikken - inspirert av Glafira sin utstilling «Hæærn Fløtte» jobber vi frem et stort dyreverk i middelalder stil. Hver deltaker tegner et dyr, en fugl, en fisk eller flere etter eget valg, mytologisk eller virkelig.
  • Utstilling fra Camp Munch-ukens street art-arbeid, og tegneworkshops fra mandag til fredag. (kunstnerduoen Cecilie & Gilles underviser hele uken)
  • Papirlaging i papirkjøkkenet på Klevfos industrimuseum
  • Legoparty - vær kreativ med Lego!
  • Utendørs malerverksted med kulturskolelærer Ernst - vi utforsker og eksperimenterer med farger på lerret.
  • Omvisning i Munch-senteret
  • Syngespillet «Mens Edvard tegner», av Tor Karseth, vises. kl. 15.00. (Syngespillet vises også søndag 30. juni kl. 15.00.)

utendørsteater med publikum
Foto: Jonas Jeremiassen Tomter

En satsing på kunst for barn og unge

Løten kommunes motivasjon er, som del av et nettverkssamarbeid med Munchmuseet, Nasjonalmuseet og syv andre «Munch-kommuner», å formidle den komplette historien om Edvard Munch. Løten representerer barnet, barndommen og den unge kunstneren – oppstarten.

I 2014 vedtok Løten kommune å utrede mulighetene for en bred kunstsatsing for barn og ungdom. Konseptutviklingen involverte kunstinstitusjoner og aktører med ulike virkeområder og erfaringer, og hadde som mål å avdekke reelle behov og mangler på kunstfeltet. Resultatet ble Camp Munch med Munch Minifestival. I år gjennomføres Camp Munch for fjerde gang på Klevfos Industrimuseum 23.-29. juni. Selve festivaldagen – som er gratis og åpen for alle - er lørdag 29. juni.

Tema for årets Camp Munch er «Farger er livet» - det krystallklare havet, den klare blå himmel, den mørkegrønne granskogen, den lyserosa solnedgangen og brannrøde soloppgangen.

Arrangør av Camp Munch og Munch minifestival er Løten kommune, med medarrangør Fargefabrikken i Fredrikstad.

Les mer om Munch og Løten på nettsiden www.munchiloten.no

Viktige sponsorer til Camp Munch er:

Bidragene fra disse gjør at vi kan holde deltaker-avgiften til Camp Munch lav, og at Munch minifestival er gratis for alle. Tusen takk!