Løten orienteringslag har tatt på seg oppgaven med å arrangere både norsk og svensk mesterskap i presisjonsorientering, en gren innenfor orienteringssporten. Det er første gang et svensk mesterskap i orientering arrangeres i Norge, ja, kanskje første gang i noen idrett?

Arena for arrangementet vil være Løten kommunestyresal og et skogsområde nær Rokosjøen. Så ser du et svensk flagg på Tingberg på lørdag er det til ære for de 41 svenskene som kommer for å kjempe om tittelen svensk mesterskap.

dame med rosa caps som speider etter postflagg

- Presisjonsorientering er en gren av orienteringssporten hvor deltakerne følger sti/veg og løser kartlesningsoppgaver ute i terrenget ved siden av vegen. Funksjonsfriske konkurrerer mot personer med bevegelseshemning i samme klasse og på like vilkår, uansett alder og kjønn, forklarer Sigurd Dæhli, som er løpsleder og som selv har deltatt i mange VM og EM i sporten.

Det er påmeldt 31 deltagere i NM og 41 i SM.

Søndag 1. september flytter arrangementet seg til Brumunddal, hvor det konkurreres i TempO. Her er Ringsaker O-klubb arrangør.