Du får et varsel på SMS når valgkortet ditt er tilgjengelig i den digitale postkassetjenesten du bruker: Digipost, E-boks eller Altinn.

Hvis du har reservert deg mot elektronisk post i kontakt- og reservasjonsregisteret, får du valgkortet tilsendt på papir. Det samme gjelder hvis du ikke har bekreftet kontaktinformasjonen din i registeret de siste 18 månedene.

Hvorfor får du valgkort?

Valgkortet er først og fremst en bekreftelse på at du har stemmerett ved valget. Her kan du se hvilken kommune du har stemmerett i, og annen nyttig informasjon til deg som skal stemme.

Du trenger ikke ha med valgkortet for å stemme. Det eneste du trenger for å stemme er legitimasjon med fullt navn, fødselsdato og bilde. Valgkortet er ikke gyldig legitimasjon.

Du kan forhåndsstemme fra 10. august

I  perioden fra 10. august til 8. september kan du stemme i valglokaler i hele landet. På valgdagen 11. september kan du bare stemme i den kommunen du har folkeregistrert adresse, derfor er det viktig å huske å forhåndsstemme hvis du ikke er i din egen kommune på valgdagen.

Her i Løten kan du forhåndstemme på Tingberg.

Sjekk tidspunktene for forhåndsstemming her