Dagsturhytta er satt opp ute i Haverbekkvika, og er et lavterskeltilbud for alle uavhengig av sosial, økonomisk og kulturell bakgrunn. Formålet med hytta er å ha et turmål som er lett tilgjengelig for alle, og som fører til mer bruk av nærfriluftslivet. Friluftsliv har en dokumentert helseeffekt, og er en viktig faktor for befolkningens livskvalitet.

Ordfører Marte Larsen Tønseth er glad for at Dagsturhytta nå er på plass.

Den er et fint tilskudd til dette området. Her er det mye aktivitet både sommer og vinter, og vi håper enda flere vil benytte seg av området og få glede av det. Enten at dagsturhytta brukes som utgangspunkt for en tur, eller som et turmål i seg selv, i disse nydelige omgivelsene og den perlen Rokosjøen er, sier Marte.

Søndag 1. september vil det være offisiell åpning av Dagsturhytta, med intimkonsert og pølsefest. Program for dette kan du finne på Facebook.

Om hytta

Prosjektet er et samarbeid mellom Sparebankstiftelsen DNB, Sparebankstiftelsen Hedmark, Innlandet fylkeskommune, Løten kommune, Norsk Tipping, frivillige organisasjoner og grunneiere. Dagsturhytta er tegnet av RAM arkitektur og bygget av Brun Bygg AS. Alle hyttene som er satt opp i Innlandet er identiske, enkel i form og bygget i massivtre.

- Hytta er en gave til oss alle og det fordrer at vi tar vare på den og holder det i orden, både inne og utenfor. Hvis alle bidrar til det, blir det hyggelig. Det er jeg sikker på at vi klarer, sier ordføreren.

Tre flotte damer som sitter utenfor den nye Dagsturhytta i Haverbekkvika.
Hanne Mette Walhovd, Kari Nilssen og Marte Larsen Tønseth er fornøyd med at hytta nå er åpnet.

Ordensregler for Dagsturhytta:

• Tørk/børst av skoene før du går inn i hytta. Ikke bruk brodder/piggsko inne.
  • Hold hytta ryddig, og ta med søppel hjem.
  • Fei gjerne inne i hytta og på plattingen ved behov.
  • Fyr kun med ved i ovnen – ikke plast, metall og liknende.
    (Ved kan kjøpes på Rokosjøen Camping)
  • Tenn bål kun på anviste plasser.
  • Røyking forbudt inne i hytta
  • Pass på at døren er lukket når du forlater hytta.
  • Hunder kan ikke være med inn i hytta.
  • Det er ikke tillatt å overnatte i hytta.
  • Ved hærverk eller andre avvik – kontakt Løten kommune på 62 56 40 00 eller post@loten.kommune.no

Det er daglig tilsyn fra Oset Vel.