- Dager hvor nye befolkningstalltall offentliggjøres er alltid spennende og vi følger tett med på det. Det er mye positivt i tallene i Løten også denne gangen, tross en svak nedgang, sier ordfører Marte Larsen Tønseth.

Dette er tallene for Løten for 2. kvartal:

• Født: 24
  • Døde: 19
  • Innvandring: 9
  • Utvandring: 9
  • Innflytting innenlands: 64
  • Utflytting innenlands: 75
  • Nettoinflytting inkludert inn- og utvandring: -11
  • Total folkevekst: -6

Befolkningstall fra tidligere kvartaler har vært preget av stor innvandring, men dette kvartalet er det ni som har innvandret og ni som har utvandret. Det er også i Norge generelt registrert det laveste tallet flyktninger fra Ukraina siden 1.kvartal 2022. Det er 64 som har flyttet til kommunen og 75 som har flyttet ut.

- Det er gledelig å se at det er 64 son har flyttet hit dette kvartalet. Vi er så glad for det og ønsker alle hjertelig velkommen til Løten. Samtidig har befolkningstall en sterk sammenheng knyttet også til hvor mange mye boenheter som står klare i samme tidsperiode, og det er flere nye boenheter under oppføring i Løten nå, som trolig vil slå positivt ut på de kommende kvartalene, sier ordføreren og legger til:

- Det er ikke urovekkende tall, men vi skal følge med på utviklingen. Regionen har også lavere vekst dette kvartalet enn tidligere. 24 kommuner i Innlandet har befolkningsnedgang, sånn som Løten dette kvartalet. Jeg gleder meg over fødselsoverskuddet og har stor tro på fortsatt vekst i Løten.

Unge i landbruket

Mari Lunna (24) hadde aldri tenkt å flytte til Løten. Nå driver hun en gård i Brenneriroa med en årlig kvote på 280 000 slaktekyllinger.

- Det bare skjedde det, sier hun om å flytte til Løten. Foreldrene kjøpte Balke gård i 2020 og Mari ble med på flyttelasset. Senere kom hun i kontakt med eieren av Gjærlu gjennom noen felles bekjente. Plutselig ble jenta, som har vokst opp på småbruk som ikke har vært i drift, eier av en stor gård med full produksjon.

- Jeg har alltid vært interessert i landbruk, smiler Mari, som har gått på Jønsberg videregående skole.

Ordføreren er veldig glad for at unge folk med landbruksinteresse velger å bosette seg i Løten.

- Mari er et godt eksempel på innenlandsinnflytting, at mange flytter på seg over en kommunegrense eller lenger. Det er gledelig å se at vi får innbyggere som Mari Lunna som flytter til kommunen vår og satser i landbruket. Vi trenger flere unge inn i landbruket i årene fremover, sier hun.

Lærerikt å drive gård

På Gjærlu har det til nå vært kalkunproduksjon. Nå skal Mari starte med kylling i tillegg, slik at hun blir kombinert kylling- og kalkunprodusent.

- Jeg synes det er ålreit og veldig lærerikt å drive gård. Jeg ble jo litt kasta ut i det, smiler hun, som gjør det meste på gården alene, dog med litt hjelp fra familie og avløser.

Hun har noen bekjente som har samme type produksjon, ellers trekker hun fram Nortura som en veldig viktig støttespiller.

- De har flinke rådgivere som svarer med en gang. Også er Felleskjøpet gode på fôr.

ung jente i grønn t-skjorte inne i tomt kyllingfjøs

Innlandet er Norges største matregion, og Løten er med sitt 45 000 dekar store jordbruksareal og sine 112 aktive bønder, en attraktiv og aktiv landbrukskommune.

- Matprodusentene fra Løten har fått utmerkelser og priser for både smak og godt stell med dyrene sine, og de har satt Løten på kartet som en viktig landbrukskommune. Det skal vi fortsette med og det ser jeg lyst på når vi ser at unge og engasjerte kjøper gårdsbruk i vår fine kommune, sier ordføreren.

Mari ser for seg å drive gården i mange år framover. Jorda hennes er forpakta bort til 2028, men etter dette vil hun drive den selv.

- Jeg vil videreutvikle gården og være med på den tekniske utviklinga som skjer, sier den unge gårdbrukeren, som har troa på norsk landbruk.

- Hvis man ikke har troa på seg selv så er det ingen andre som har det heller, smiler hun og legger til:

- Vi har sett noen krisesituasjoner nå hvor folk ser at vi er avhengig av å ha produksjon her til lands. Vi leverer ren og trygg mat. Det er viktig!

Her er kvartalets befolkningstall for nabokommunene

• Hamar: 71 (33 130 innbyggere)
  • Stange: 124 (21 704 innbyggere)
  • Ringsaker: 75 (35 837 innbyggere)