Kommuneindeksen presenteres for fjerde år på rad og er en rapport om økonomistyring og tjenestekvalitet i norsk kommuner. Rapporten trekker fram de best styrte kommunene. Best styrte kommuner bygger på en kombinasjon av evnen til å levere tjenester med god kvalitet, lave kostnader og uten at det går utover kommunens finansielle balanse. Oppsummert havnet Løten kommune på en 29. plass av 345 kommuner. Det er 93 plasser opp fra 2023.

Dette måles

Best styrte kommuner måles i tre hovedkategorier: lavest kostnad (det vil si hvor mye penger som brukes per innbygger på kommunale tjenester), best kvalitet (hva slags kvalitet det er på tjenestene som leveres - dette måles blant annet i karakterer i skolen, rutiner i saksbehandling, ansattes kompetanse og antall ansatte per bruker) og beste finanser (netto driftsresultat, netto lånegjeld og disposisjonsfondet til kommunen).

Løten kommunes plasseringer:

• Best styrt: 29.plass
  • Lavest kostnad: 60.plass
  • Best kvalitet: 277.plass
  • Beste finanser: 61.plass

- Kommunen vår er blant de beste i landet på ting som «laveste kostnader», «mest effektive», «beste finanser» og «best styrt». Summen av dette har gjort at vi har havnet på 29. best styrte kommunen i Norge. Det er en solid plassering. En sånn type rangering har i realiteten liten betydning i hverdagen, men det er viktige dataer vi kan bruke for å se hvor vi ligger an i drift av vår kommune i forhold til andre kommuner, men kanskje viktigst av alt hvordan ting utvikler seg fra år til år i egen kommune. For meg er det viktig å bruke denne kunnskapen inn i budsjett og økonomiplanarbeidet vårt, sier ordfører Marte Larsen Tønseth.

ung dame med lyst hår, dressjakke og kommunevåpenkjede
Foto: Jonas Jeremiassen Tomter

- For meg som ordfører er det å levere gode tjenester til innbyggerne våre det viktigste kommunen driver med. Vi er helt avhengig av å drifte godt og effektivt ut fra det inntektsnivået Løten kommune har. Vi må tenke langsiktig og vi er avhengig av å ha god politisk forståelse og forventninger i lokalsamfunnet for at vi må tilpasse drifta vår til inntektene. Vi har gått igjennom en prosess med fremtidens skole som er et av flere viktige grep for å fortsatt kunne styre kommunen godt innenfor tilgjengelige ressurser og tjenester til innbyggere i alle aldersgrupper. Den demografiske utviklingen har vi tatt inn over oss ogvi rigger oss for fremtiden. Så vil jeg også trekke frem viktigheten av godt samspill mellom politikk og administrasjon for at vi skal lykkes, avslutter ordføreren.

Her er plasseringene til nabokommunene våre:

• Hamar: 26. plass
  • Stange: 43. plass