Marianne Midthun, nyansatt virksomhetsleder i Revhiet, forteller at ungene i barnehagen hadde store øyne da de kom tilbake i barnehagen. – De lurer så klart på hvordan dette kan ha skjedd, men er ikke redde, sier Midthun.

Det er hengelås på portene rundt barnehagen, og skilting som sier at ingen skal oppholde seg der utenom åpningstider. Med andre ord har den som har gjort hærverket hoppet over gjerdet for å gjøre dette.

Virksomhetsleder og vaktmester foran det knuste vinduet Den knuste ruten sett fra innsiden i barnehagen.

Høye kostnader

Før et nytt vindu er på plass er det satt på film på vinduet, primært så barna ikke skal skade seg. Vaktmester Ove Østborg sier at den totale kostnaden på skadeverket vil komme på rundt 100.000. – Disse pengene kunne blitt brukt til noe fint for lokalsamfunnet i stedet, sier han.

Ikke en uvanlig hendelse

Østberg forteller at det ofte er hærverk i sentrum, i både barnehagen og på ungdomsskolen. Det ble noe bedre etter det ble installert hengelås i barnehagen, men i snitt én episode i uka er det er fortsatt, av større og mindre hendelser. – Det brukes mye tid på å stelle i stand igjen etter hærverk, sier Østborg oppgitt.

Erik Adolfsen, virksomhetsleder Eiendom, bekrefter at hærverket har blitt anmeldt til politiet.