Ordførerne fra Hamar, Stange, Løten, Ringsaker, Trysil og Elverum samtaler om muligheter og utfordringer, før publikum inviteres til samtalen ved egne bord. Lokalpolitikere, organisasjoner, innbyggere og presse er invitert.

Tid og sted: Tirsdag 27. august kl.18-20 på Hamar bibliotek. Torggata 100, 2317 Hamar.

Det vil være enkel servering, og arrangementet er gratis.

Gratis billetter finner du HER

Hvordan skaper vi det sirkulære samfunnet sammen, og hvordan vil det se ut i kommunene våre?

Det er dette som er temaet i år. Gjenvinnerdagen er et nasjonalt arrangement, hvor kommunepolitikere inviteres til å involvere seg i temaer knyttet til avfall. I år har selskapene i Innsikt (5 avfallsselskaper i regionen) valgt å arrangere salongsamtaler på Gjøvik og Hamar.

Norge og verden står ovenfor store omveltninger

Vi skal i årene som kommer gå fra en lineær økonomi til en sirkulær økonomi, noe som vil bety at vi må organisere samfunnet og økonomien vår på en ny måte, som vi ikke kjenner. Dette må vi løse sammen gjennom nysgjerrighet og utforskende samtaler, ikke debatter hvor vi slår ned hverandres løsning.

Renovasjonsselskapene vil være viktige aktører i den sirkulære økonomien. Sammen med dere vil vi gjerne utforske spørsmål som:

• Hvordan løser vi tilgang på arbeidskraft? Å sortere avfall er mer manuelt enn store maskiner som henter ut råvarer i gruver og skoger.
  • Hvordan kan vi gjøre reparasjon lønnsomt når en gjennomsnittlig norsk arbeidstime koster 374kr, mens det bare koster 30 kr pr arbeidstime å produsere varen (ref kinesisk timelønn)
  • Hvordan kan hver enkelt av oss bidra? Hvordan endrer vi vanene på kjøkkenbenken? Hvordan går vi fra å behandle det som avfall til ressurser vi er ansvarlige for?
  • Hvordan kan vi gjøre avfallet vi håndterer om til ressurser for industrien?

Gjenvinnerdagen 2024