Anette Solberg har vært kulturskolerektor i Elverum i hele 22 år, og er nå inne i sitt femte år som kulturskolerektor på Hamar, hvor hun også bor. Hun er utdannet sanger, og har tidligere vært frilanssanger og korpedagog. Nå er hun kulturskolerektor i både Hamar og Løten.

Det blir spennende å se hvordan samarbeidet vil fungere, men det er tidlig å si noe om det per nå, sier Solberg. Dette kan være en fin løsning for både elever og lærere både i Løten og Hamar kulturskoler, men de skal evaluere samarbeidet i løpet av skoleåret.

Jeg ønsker at kulturskolen skal være et sted for alle, og for flest mulig barn og unge i Løten. Det er viktig at barn og unge får kunnskap og opplevelser med kunstfag, sier Solberg. Samtidig skal kulturskolen være synlig og skape trivsel i lokalsamfunnet med arrangementer og konserter både i egen regi og i samarbeid med andre, sier Solberg.

Solberg skal, sammen med Ola Mattias Röndahl og Tori Erlien-Årva, jobbe med administrasjon i begge skolene. Det vil pågå en kulturskoleutredning i skoleåret som kommer, hvor man tester samarbeidet med Hamar om administrasjon. Dette året er med andre ord et prøveår for ordningen, og man vil se på effektene det har.

Vi ønsker å se på om vi kan effektivisere driften med en felles administrasjon og ledelse av begge skoler. Denne ordningen er med på å skape et større fagmiljø for lærerne, og vil gi et bedre tilbud til elevene når vi ser ressursene under ett. Barn og unge i Løten kan få et bedre tilbud enn tidligere, da Hamarlærere også er tilgjengelige, sier kultursjef Kari Nilssen.

Dersom elever ønsker å søke på fag som ikke tilbys i Løten, eller som det er venteliste på, kan de søke i Hamar. Dette gjelder blant annet teater, musikk-teater og en del andre fag.

Det vil være et informasjonsmøte og oppstart av kulturskolen i Aulaen torsdag 22. august kl. 17.45. Her vil lærere bli presentert, sammen med den nye kulturskolerektoren.

- Vi tar imot alle elever, både nybegynnere og viderekommende. Her passer alle inn uavhengig av grunnerfaring og kunnskap fra før. Vi tar utgangspunkt i den enkelte elev og tilpasser undervisningen til eleven, avslutter Anette Solberg.