Du må ikke reise langt av gårde for en innholdsrik sommerferie. Velger du å være hjemme i Løten i sommer (eller er du tilreisende: velkommen hit!) har vi mange gode tips til hva du kan fylle dagene med. Se smørbrødlista vår under!

• Spis en BudorbolleBudor gjestegård etter en fjelltur på Hedmarksvidda. Det finnes korte og lange turer her, på sti eller veg, på beina eller på sykkel. Vi anbefaler turen til Vesl-Svaen og Gråberget fra parkeringa på Ruskåsen. Her kan du i samme slengen få med deg to av Løtens ti turposter.
  • Opplev akevittens historie i vandreforestillingen "En Akevisitt" inne i produksjonslokalet på Løiten Brænderi.
  • Mens du først er på Løiten Brænderi - besøk Løiten Lys! Håndlagde lys i fire etasjer kan friste noen og enhver. Kanskje du er mer glad i kaffe? Løiten Kaffebrænderi holder til på Løiten Brænderi og her finner du kaffe fra flere ulike land. I år har Hedmark Alkemiske Destilleri startet opp og dermed lages det igjen sprit på Løiten Brænderi. De holder åpent på forespørsel.
  • Prøv en ny badeplass! Idylliske Mosjøen har mange fine steder rundt vannkanten hvor det er fint å ta seg ett bad. Mest barnevennlig er det nedenfor Mosjøbergkoia eller ved koia til Løiten jeger- og fiskerforening.
  • Klevfossporet, der hvor Klevfosmerra kjørte fra Ådalsbruk stasjon og ned til papirfabrikken på Klevfos. Du kan for eksempel gå denne turen med utgangspunkt i Klevfos hvor du også får med deg Edvard Munchs fødegård.
  • Hvis du er enda mer historiefrelst bør du ta turen til Østre Skogbygd og gå turen langs Stensåsrenna. Stien her følger restene etter fem kilometer fløterhistorie fra vår nære fortid. Nå er det stille i renna, men da fløtinga pågikk var det meget populært å oppleve denne, og det hendte at det kom lastebiler med hus på planet, fullt av skuelystne som ville se fløtinga med egne øyne. Turforslaget finner du her.
  • Ta en ro- eller padletur på Rokosjøen. Rokosjøen camping leier ut både robåt og kano.
  • Galleri Rømma viser utstillingen "Soldatens Tornekrone" av Greta Gjøl Hagen i perioden 8. juni til 14. juli. 3. august åpner ny utstilling i forbindelse med Festspillene i Elverum og da er det Anne Kampmann, den Løten-bosatte kunstneren, som stiller ut sine bilder i utstillingen "Taigaen drømmer – Dyrets øye».
  • Glad i jordbær? I år starter Rogstad lille opp med selvplukk av jordbær. Book tid her og ta en tur til Nordbygda for å plukke søte, norske jordbær.
  • Test en av lekeplassene i Løten. Vi anbefaler Munch-lekeplassen midt i sentrum. Den er inspirert av Munchs maleri "Solen". Her er det mange ulike lekeapparater. Løfter du blikket mot Europris-bygget ser du et kult veggmaleri hvor det er en god miks av Løten-elementer og Munch-elementer. Les mer om veggmaleriet her.

mann med hvitt hår og skjegg i laboratoriefrakk med reagensglass i hånda
"En Akevisitt" på Løiten Brænderi

hånd med tre jordbær holdt over en jordbæråker
Jordbær på Rogstad lille. Foto: Rogstad lille

gul og rød lekeplass sett fra lufta
Munch-lekeplass. Foto: Tom Mangerud/Maskinstyring AS.