Eftasblues med Kent Erik Thorvaldsen og Øyvind Stølefjell
Lørdag den 7. september 2024
kl. 15.00 på Gregers Live Hamar

Kent Erik Thorvaldsen og Øyvind Stølefjell er noen av landets mest dedikerte musikere når det kommer til å formidle tradisjonell blues fra 30-, 40- og 50-tallet, tiden hvor historien i låtene var viktigst. Kent Erik og Øyvind har spilt sammen over hele Norge og i utlandet, de siste åra, både som duo og med 'Chicago blues bandet «The Jelly Roll Men» (tidligere 9-fingers). I 2017 ga de ut det kritikerroste albumet «Jelly Roll Shuffle».

Øyvind Stølefjell pianist bosatt i Arendal, med hjerte godt plantet i blues pianoets rike. Han er en mester på «Chicago- blues-piano-soundet» og har høstet lov ord fra artister over hele verden. Øyvind er en av få i landet, eller verden, som kan traktere pianoet som de gamle svarte bluespianistene. Øyvind har studert folk som Sunnyland Slim, Otis Spann og Little Johnny Jones. I tillegg er han også en habil gitarist.
Øyvind har vært med på flere plateinnspillinger i USA.
Øyvind er også medlem av bandet «Blått rom» Richard Gjems / Ronnie Jacobsen / Robert Skoglund – som ble nominert til spellemannsprisen i kategorien blues 2015.
Vår egen Kent Erik Thorvaldsen er en skikkelig bluesgubbe godt kjent i Hedmark og Oppland som holder til i et gammelt trehus på Toten. Han har spilt og ranglet rundt med klassisk Chicago-blues på repertoaret som slagferdig frontmann i The Jelly Roll Men i over ti år, men det er faktisk deltabluesen som ligger hjertet hans aller nærmest.
Og er'n Kent Erik i virkelig i godlune, kommer det muligens også noen egne tekster på totning trillende ut i løpet av ettermiddagen, dialektord som "migstulk" og "sægabel" er ord Kent Erik gjerne bruker når han skriver blues - eller når han oversetter kjente tekster til sin egen dialekt. Og han har mengder med galgenhumor.
Dette blir en konsert der formidling av låter og tekster har førsteprioritet. For disse gutta handler blues først og fremst om historiefortelling og ikke evig-varende soloer og masse trøkk.
På repertoaret står låter fra artistar som Muddy Waters, Howlin Wolf, Robert Nighthawk, Son House, Sunnyland Slim, Charley Patton, Vera Hall, Louise Johnson, Memphis Minnie +++.
Kent Erik Thorvaldsen (Toten) – vokal, gitar, munnspill
Øyvind Stølefjell (Arendal) – piano, vokal, gitar